پیشگیری ازعوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی درهمه‌ی سنین

29 سپتامبر 2016- بر اساس این مطالعه، فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی در افراد مسن در سنین بالا ایجاد می شوند. محققان دریافتند که خطر توسعه‌ی عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی مانند فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا در بزرگسالان بالای 45 سال همچنان ادامه دارد و حتی در سنین بالای 75 سال ابتلا به این عوامل خطر افزایش می‌یابد. علاوه بر این توسعه‌ی این عوامل خطر بین 25 تا 100 درصد درجمعیت سیاه‌ پوست بیش از جمعیت سفید پوست است.

 بر اساس نتایج مطالعه‌ی "دلایل جغرافیایی و اختلاف نژادی در پروژه‌ی سکته‌ی مغزی" که به تازگی در مجله‌ی انجمن طب سالمندان در آمریکا منتشر شده است: جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در میانسالی تا اواخر زندگی در افراد سیاه پوست و سفید پوست آمریکایی به یکی از نگرانی‌های فزاینده و مهم درسلامت تبدیل شده است.

محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام و همکارانشان نشان دادند که بیشتر توجهات در پیشگیری از فاکتورهای خطر بر روی جمعیت جوان متمرکز شده است، دکتر Howardنویسنده‌ی ارشد این مطالعه و استاد گروه آمار زیستی در  UABمی‌گوید: ما نشان دادیم که خطر زیادی در مورد توسعه‌ی عوامل خطر بویژه در میان افراد سیاه پوست حتی در میان جمعیت مسن وجود دارد، نکته‌ی مهم این است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید افراد را در تمام سنین در مورد آنچه آنها نیاز دارند که برای پیشگیری از عوامل خطر سکته‌ی مغزی و بیماریهای قلبی انجام دهند، آموزش دهند.

بودجه‌ی این  تحقیق توسط موسسه‌ی ملی اختلالات عصبی و سکته‌ی مغزی تامین گردید، این مطالعه  نشان داد که در میان افراد بالای 45 سال که دارای فشارخون خوبی هستند، حدود 40 درصد از سفیدپوستان و 50 درصد ازسیاه پوستان در طی ده سال به فشارخون بالا مبتلا خواهند شد. بطور مشابه درمیان افرادیکه در ابتدای این تحقیق به دیابت مبتلا نبودند، حدود 15 درصد از سفید پوستان و 20 درصد از سیاه پوستان بالای 45 سال در طی یک دوره‌ی ده ساله به دیابت مبتلا خواهند شد.  افراد سیاه ‌پوست درمعرض خطر کاملاً بالاتری برای سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی در مقایسه با افراد سفید پوست هستند. حدود نیمی از این تفاوت در خطر به دلیل اینست که نسبت بیشتری از جمعیت سیاه پوست دارای این فاکتورهای خطر هستند.

دکتر Howardگفت: این مطالعه بر این پیام مهم تاکید دارد که پیشگیری از ابتلا به فاکتورهای خطر در سراسر زندگی و در هر سنی مهم است و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی نیازی است که باید درهمه‌ی سنین به آن رسیدگی شود، اگر ما بتوانیم بدون توجه به سن افراد، از ابتلا آنها به این عوامل خطر جلوگیری نماییم، دراین صورت کاهش چشمگیری درشانس بروزسکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی ایجاد خواهیم کرد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160929215226.htm